Grön revolution i Piteå!

Som vanligt är det ungdomarna och det äldre som får lida när kommunen måste skära ner budgeten. Det är ju givetvis dåligt, speciellt när dessa samhällsgrupper är de som behöver störst ekonomiskt stöd.
I min hemstad Piteå ska det nu besparas 1,5 miljoner kronor på skolmaten, en orimlig summa med tanke på att maten inte är vidare god idag.

Men idag läste jag i Piteå-tidningen att en av åtgärderna för att skära ner budgeten är att servera vegetariskt minst en gång i veckan! Vilken revolution! Det är det här jag velat en längre tid och att den är av ekonomiska skäl de gör detta är mindre viktigt. Det är nämligen det här som behövs för att utveckla den gröna födan och integrera den i samhället.
Nu ska jag berätta en annan kul grej i den gröna vågens frammarsch. Går ju som kanske bekant på Kockskola och igår var det äntligen min tur att servera en vegetarisk varmrätt. Hade gjort en gång tidigare, men då blev det spontant och inte vidare genomtänkt. Den här gången fick jag dock förbereda mig och det som stod på menyn var:

Örtmarinerad Quornfilé fylld med mozzarella,
serveras tillsammans med saffranspotatis, grönsallad och tzatsiki.


Vi hade ungefär 25 gäster och jag räknade med att minst tre skulle ta min rätt. Men ack så fel jag hade!
Det blev dundersuccé och fick sålt alla elva vegetariska, sålde mer än både ankbröstet och hälleflundran.
Dessutom ville fler ta rätten, men tyvärr tog den slut. Detta kanske innebär en vegetariskrätt på menyn oftare!

Ha en riktigt skön grön helg!



           Piteå Kommuns egen symbol!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0