Sagan om den gröna julen!

Skrev nyligen om grön mat i Piteå Tidningen och hade tänkt att publicera de recepten även på bloggen. Den här buffén är av olika skäl ovo-vegetarisk, men det går givetvis bra att byta Quornfilén mot sojafilé och ägget mot No Egg-pulver. Aubergine-Zillen är inte självkomponerad, men eftersom alla verkar laga den så är det svårt att ge credd till någon speciell person. Det enda jag ändrat från orginalreceptet är att sätta ner en burk tångkaviar och lite mer senap. Dessutom går det utmärkt att sätta ner lite sojabitar i zillen för att få mer ingredienser med bra konsistens.

Det recept som jag är mest stolt över är Saffranshoummusen. När jag googlar namnet verkar jag vara tämligen ensam med att ha upptäckt hur gott det blir. Valde att inte sätta ner någon Tahina i min hoummus, mycket på grund att jag har lite svårt för sesam.

Förutom dessa rätter kommer även mitt julbord innehålla:

Sojaköttbullar
Tzayspett
Potatissallad
Tångkaviar snittar
Vegansk Tzatsiki
Dolmades
Sallad med saffransbulgur
Pesto på soltorkade tomater
Russinlimpa

Allt kommer vara helveganskt så att min goa vegansyster även kan mumsa på läckerheterna.
Vad ska ni själva äta på julafton?

Avslutningsvis kan jag och nästan måste jag önska er en riktig god jul!

- Om några dagar publicerar jag nyårsmenyn i receptform.


Senapsgriljerad Quornfilé

4 portioner
1 pkt Quorn Filé
1 ägg
4 msk stark grovkornig senap
3 msk ströbröd

Gör så här:

Sätt på ugnen till 225 grader. Vispa samman ägget senapen och ströbrödet.
Pensla det över filéerna och sätt i en form med lite olja i botten. Sätt in den i ugnen i cirka 20 minuter.

Aubergine-Zill
1 Aubergine, skalad och skivad i lagom bitar
2 dl sojagrädde
1-2 tsk vitvinsvinäger
1-2 tsk socker
1 dl olja
2 msk sötsenap
1 msk stark senap
1 burk tångkaviar
Finhackad rödlök
Salt och peppar
Finhackad dill

Gör så här:

 Koka auberginebitarna i lättsaltat vatten i cirka 7 minuter. Vispa ihop sojagrädde, vinäger, och socker. Mot slutet häller du ner oljan i en tunnstråle så att den inte skär sig. Sätt ner löken, senapen, dillen och kaviaren. Sätt samman allt och avsluta med att salta & peppra. Kom ihåg att auberginezillen bara bli godare om den får stå och dra ihop sig några dygn innan servering.

Saffranshoummus
1 pkt Kikärtor
1 kuvert saffran
1-2 vitlöksklyftor (pressade) olivolja
citronsaft
chilipulver
Gör så här:
Mixa samman ingredienserna, sätt ner olja och citronsaft efter smak och konsistens.
Smaka av med salt och peppar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0