Veganpizza med "mozzarella"!

Hem till norrbotten följde ,förutom några härliga minnen för livet, lite matvaror från den lilla eko-butiken Goodstore.
En av produkterna var en "mozzarellaost" från Cheezly som var smältbar. Passade därför på i helgen att tillaga en hemmagjord pizza med osten, så här kommer recpet och bild på det. Det bästa med den här pizzadegen är att man kan frysa in den deg som inte går åt. Perfekt eftersom det som oftast drar sig för när man ska göra pizza är ju just  man måste göra degen.

Pizzadeg
3 1/2 dl iskallt vatten
50 g jäst 
2 msk olja
1 msk salt 
10 dl mjöl + extra till utbakning

Gör så här
1. Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och oljan. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet.
2. Häll i mjölet, knåda eller låt degmaskinen arbeta degen till en jämn degboll.
3. Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
4. Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

Sedan är det dags för fantasin att flöda. Dekorera med ingredienser som du älskar och gör din pizza godare än den lokala pizzerians motsvarighet. Jag valde att använda en färdig tomatsås, men endast p.g.a av att jag hade en i kylen redan, om man inte har en är det ju lätt att röra ihop en med lite krossade tomater och oregano.

Jag dekorerade min pizza med:
Tomatsås
"Mozzarellaost"
Bananer
Ananas
Spenat
Champinjoner
Lök
Paprika
Oregano
Chilipulver & Curry
Soltorkade tomater
Ruccolasallad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0