Passa er för misosoppa!

Har fått en ny favorit inom världens många maträtter och det är vegetarisk sushi. Har ätit det några gånger den senaste tiden, oftast på fredagar efter praktiken när jag var trött och hungrig. For då förbi ett ställe i Södertälje som heter Sushi King, köpte alltid 10 bitar för priset av 65:-. Varje gång jag tagit med mig mat därifrån har jag alltid fått frågan om jag vill ta med mig lite misosoppa hem, eftersom jag var osäker på innehållet frågade jag alltid om den var vegetarisk och det var den enligt dem. Avböjde trots ändå soppan i rädsla för att locket skulle släppa och förstöra resten av innehållet i papperspåsen.

Sista gången jag hämtade mat bestämde jag mig ändå för att prova denna "veganska" soppa som jag varje gång erbjöds. Tog hem maten och började inta soppan, den smakade väl inte så jättegott så la den åt sidan och hög istället in på den vegetariska sushin. Av en slump fick jag ikväll reda på vad misosoppa egentligen innehåller och den innehåller Katsuobushi som är torkade och rökta flingor av bonitofisk. Så vegansk var den soppan! Den enda lärdom jag kan ta av det här är att man kan inte äta någonting där du inte ser vad det är och det inte finns någon innehållsförteckning.


En bild på tjuven i dramat!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hm, läskigt. Men är du säker på att just denna miso innehöll det? För det finns vegetarisk miso också (aldrig testat dock).

2008-11-01 @ 22:56:55
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Nej, helt säker är jag ju inte. Men i de recept som jag nu kollat upp ingår Katsuobushi i alla misosoppor.

Hoppas nu alla veggisar där ute i höstmörkret inte gör samma misstag som jag.

2008-11-02 @ 10:57:58
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: adde

Njae, alla misosoppor innehåller inte fisk. Men många. Ät bara där du kan lita på personalen, eller gör egen. Misopasta är alltid vegan.

2008-11-03 @ 00:17:26
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Veganbidraget

Huh! Läskigt. Men långt ifrån all miso innehåller flingor från döda fiskar. Goodstore säljer några varianter på vegansk miso. Kolla i deras webshop. Ja, restauranger är svåra att lita på, många har t ex fisk i sin soja och liknande. Däremot är skumt nog "ostronsåsen" oftast helt vegansk, framställd utan ostron.

2008-11-03 @ 11:06:23
URL: http://veganbidraget.blogspot.com
Postat av: Gustaf

Adde:

Nja, det är inte misopastan jag syftade på utan Dashi-buljongen. Den är tyvärr inte vegansk, någonting som jag lärt mig nu.

2008-11-03 @ 16:10:40
URL: http://vegfood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0