Vegetarisk Pytt i panna!


Hösten är här, det kan inte ens den naive sommardrömmaren förneka. Beklaga dock inte avsaknaden av dagsljus och värme, utan gläds istället till guldkornen hösten för med sig. Vi är just nu inne i rotfrukternas årstid och det vore nästan ett brott att inte utnyttja detta. Här nedan hittar ni ett tips på en maträtt som förhoppningsvis kan ge er lite inspiration när ni ska ta er an rotfrukterna. Prova er fram och låt endast fantasin sätta gränser för matlagning i höstmörkret.

Pytt i Panna
300 g sojabitar
1 kg mandelpotatis
2 st stora morötter
1 st palsternacka
2 st äpplen
1 st lök
salt & peppar
curry

Gör så här:

Skär potatisen, palsternackan och morötterna i mindre bitar, gärna små kuber. Stek i olja och smör tills potatisen börjat få färg. Skär äpplena i mindre bitar, hacka löken och sätt ner allt i pannan. Tillsätt även sojabitarna. Stek tills allt fått en gyllenbrun färg, avsluta med att krydda med lite curry, salt och peppar. Servera tillsammans med ett stekt ägg (om man vill, men då blir inte rätten vegansk!) inlagda rödbetor och lite sallad.
Smaklig måltid!

(Publicerad i Piteå Tidningen av mig Gustaf)

Kommentarer
Postat av: Maja

Hej,

Jag läste om att Findus just nu har en tävling där man kan skicka in en mathistoria och ett recept. Den som vinner tävlingen kommer få sin rätt som en frysrätt i frysdiskarna. Nu är Findus kanske inte det företaget som man helst vill stödja men det är en chans att påverka. Jag tycker att det vore på tiden att ett företag som Findus gör en veganrätt. Jag kommer försöka påverka mina vänner att vara med. Om juryn tycker att en vegan har bästa historien så blir det det bidraget som vinner.





tavling/" rel="nofollow">http://findus01.dimachosting.net/recepttavling/





Tack för en bra blogg! ha det fint!

Hälsningar

Maja

2008-11-11 @ 10:58:22
Postat av: nina

Bra idé med äpple i! Det har jag aldrig testat, har gjort vegetarisk pyttipanna men utan det. Det ska testas redan ikväll.

2009-03-09 @ 16:41:36
URL: http://sv.sizegainplus.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0