Linsgryta med pasta!

Någonting som jag har varit dålig på att tillverka under mina tio månader som veggie är rätter med linser i. Har verkligen avgudat rätterna med linser i som jag ätit på diverse veg-restauranger, men har aldrig riktigt skapat en linsgryta själv.
Idag tyckte jag att det var dags för en förändring på den fronten och slängde ihop en gryta. Receptet hittade jag på vår allas veganportal vegan.nu.
Den här rätten är perfekt att äta dagarna efter som rester, den blir nämligen bara godare när den dragit i kylen något dygn.

Linsgryta
1 stor lök
2 morötter
2 stänger blekselleri
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
3 dl röda linser
1 tsk curry
1 tsk ingefära
4 dl vatten
1 buljongtärning
Gör så här:
Oliv- eller rapsolja Hacka lök, grovriv morötter och finhacka selleri. Värm olja i en järngryta. Pressa i vitlök. Tillsätt curry, ingefära och lök, fräs någon minut under omrörning. Tillsätt sedan morot och selleri och låt allt fräsa ytterligare någon minut. Lägg i linser och slå på buljongvatten. Koka sakta under lock cirka 10-15 minuter. Rör ner tomatkross. Smaka av. Servera med pasta och soltorkade tomater.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Konstigt att detta var första gången du gjorde linsgryta, det är typ min standardmat :D

2008-09-28 @ 00:32:18
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Timjan

gott :D

2008-10-25 @ 10:50:12
URL: http://aktivist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0