Ettårsjubileum som vegetarian

Söndag och veckans sista dag. Enligt Veggiemind är jag på väg att göra min mest besökta vecka hittils i bloggkarriären, passar bra nu när jag firar ett års jublieum som vegetarian. Valde bort köttbiten på nyårsafton, men det dröjde till den 4:e Januari innan jag officiellt utropade mig själv till kanin. Min present till mig själv verkar vara en irriterande förkylning, är dock inte helt fel att med gott samvete ligga och huttra under filtar tittande på någon bra film.

Hade gäster idag, kusinerna kom och hälsade på. Först var det tänkt att servera palt (Piteås Nationalrätt), men eftersom de skulle komma redan klockan 12 skulle vi fått kliva upp så tidigt. Istället blev det en vegetarisk lasange med spenatlasangeplattor. Hurtig som jag ändå kände mig slängde jag dessutom ihop en Foccica med rosmarin, oliver och körsbärstomater. Tyvärr hade kameran laddat ur så det blev ingen bild den här gången.
Har förresten precis blivit kär i en vegansk sojaost med cheddarsmak. Riktigt god att äta på en smörgåsrån. Upptäckte detta när jag var bjuden hos faster och hon bjöd mig samt min schwester på en vegansk ostbricka. Omtänksamma personer gillar vi!  Ska nog mysa ner mig i min varma ekologiska filt och se Direktören för det hele, redan sett den en gång, men det gör inget.

Bald, Sabine!


Italienskt bröd
50g jäst
5 dl vatten
salt
1 liter vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
1 dl olja
körsbärstomater
färsk rosmarin
svarta oliver, urkärnade.
flingsalt

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Sätt ner det ljumna vattnet (37 grader), saltet, oljan och mjölet. Rör samman och låt degen bli kladdig. Jäs i ca: 40 min. Sätt i en olja panna, strö över ingridienserna. Strö översaltet och avsluta med att pensla ovan sidan med olja. Sätt in i ugen i 25 minuter på 225 grader.


Inte mitt bröd på bilden, men ungeför så här så brödet ut, dock var mitt grövre!

Kommentarer
Postat av: Syster

Åh, så söt du är! Ge mig receptet på lasangen också.

2009-01-18 @ 12:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0