Resa: Prag - i vårens och vegetarismens tecken.

Det här håller på bli en reseblogg vilket i och för sig kan vara ganska trevligt. Förra gången var det London, nu Prag. Var i slutet av april som jag och min familj bestämde oss för att styra kosan mot Tjeckiens huvudstad. Hade som vanligt kollat upp vegetariska restauranger, men lite extra denna gång då jag hört att utbudet inte är lika stort som i t.ex. Sverige, England eller Tyskland. Det jag var mest orolig för var inte att hitta vegetarisk mat utan att hitta det när man var hungrig. Som tur var är kommunikationerna i Prag riktigt bra med både tunnelbana och spårvagn vilket gjorde det smidigt att ta sig till de olika ställena. Sedan är staden inte så stor som man kan tro vilket bäddar för promenader väl i stadskärnan. Under våra tre dagar i Prag hann vi äta på totalt tre vegetariska restauranger, en två gånger och på Subway en lunch. Här kommer lite bilder från resan.
Vid vårt hotell La boutique, Praha 5. Rekommenderas varmt!
Stora torget vid Andel där vi bodde. Stort köpcentrum i närheten.
Denna syn möttes vi av många dagar. Tunnelbanan det lättaste sättet att ta sig runt i Prag.
På turistfällan Karlsbron. Med knuten näve funderar jag om världens orättvisor.
Framför vad vi tror var Statyn av "Djurens beskyddare".
En av många suddiga matbilder. Denna från Maitrea alldeles vid Gamla stadens Torg. För 40 svenska kronor fick man en fänkålssoppa, en quesedillas med nachos och kallt vatten. Prisvärt. Systerrestaurang till Clear Head. Mycket fin inredning och trevlig personal.
Betyg: 4 av 5.
Enda besvikelsen enligt mig var Radost Café. En ganska rökig lokal med nytänkande inredning. Maten var okej, men inte i klass med Maitrea och Clear Head. Mellan 60-90 kr låg priserna för huvudrätterna. Jag tog en bönwrap med ris som servitrisen rekommenderade. Tänkte ta en burgare, men när servitrisen rynkade på näsan tänkte jag om. Helt okej om man har slut på alternativ och vill se något annat än centrala Prag.
Betyg: 3 av 5.
Både första och sista kvällen hamnade vi här. Lehka Hlava (Clear Head) imponerade med sin fina inredning (som tyvärr inte gick att få några fina bilder på). Första kvällen hamnade vi ett "Havsrum" och sista i den vanliga restaurangen. Maten var underbar och jag tog Veganska kebabgrönsaksspett med en underbar potatisgratäng och sallad. Mycket prisvärt och trevlig personal. Ligger dessutom mysigt vid en sidogata och ett skruvat stenkast från Karlsbron. Ett måste när man åker till Prag.
Betyg: 5 av 5.

Kommentarer
Postat av: Paula

here is so many inspirations!



have a nice time!

Paula

2010-08-20 @ 13:48:30
URL: http://justmydelicious.blogspot.com/
Postat av: Giovanna

original useful and fun! congratulations for your blog go to see if you like http://whitedarkmilkchocolate.blogspot.com/ greetings from italy

2010-10-06 @ 21:43:50
URL: http://whitedarkmilkchocolate.blogspot.com/
Postat av: annsoh

Nu kör jag igång dagens blogg! Gå in och anmäl dig! Du har chansen att bli dagens blogg varje dag! :D

2011-02-23 @ 20:46:38
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Anna Dahlqvist

Hej!

Jag sysslar med förberedelser för den vegetariska matmässan Bra Mat, och letar runt efter fina bilder som vi skulle kunna få använda till hemsida, facebooksida och kanske något annat för Bra Mat-mässan. Skulle du vara intresserade av att bidra med någon/några av dina finaste matbilder? Fina färger och det ska nog inte vara några produkter eller märken på bilderna. Vi har mycket grönt nu, så lite färg som uppväger det vore bra. Skicka i så fall gärna några bilder till [email protected]. Vi skulle bli väldigt tacksamma!

2011-04-12 @ 03:22:57
URL: http://www.bramatmassan.se
Postat av: Selma

Megafin blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-05-07 @ 19:21:05
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Josefin

Hej! Har du någon mailadress som man kan maila till? Vänliga hälsningar,

Josefin

2011-06-23 @ 10:03:09
Postat av: marie

Hej! Fin blogg med många bra tips. Jag är väldigt intresserad av matlagning och att äta ute och kommer skriva mycket mer om det i min blogg jag börjat använda igen. :)

2011-09-02 @ 16:00:37
URL: http://[email protected]
Postat av: research paper

I think you should have really wondeful trip there!

Postat av: Nyttig och vegetarisk allergimat - en hälsosam blogg

Åhh. Har också varit i Prag, en himla fin stad! Och god mat! ;)

2012-01-06 @ 01:21:55
URL: http://nyttigallergimat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0