Nyårsmat bland smällare och raketer!

Mitt första år som vegetarian är snart över. Imorgon är det precis ett år sedan jag valde min syster sojakyckling före det animaliska. Det har varit intressant och trevligt, men har även fått motstå vissa motsättningar. Främst för att jag äter vegetariskt, vilket är kontroversiellt om man läser till kock. Har förövrigt halva tiden kvar av min utbildning, klickar jag därför review på livets VHS-spelare så tar det lika länge att komma till skolans första dag, till studenten.

Ska ut på praktik om bara ett par veckor, och den här gången blir det att lysa upp Göteborg med min närvaro. Har en dröm om att få praktisera på en viss restaurang, hoppas det även går bra för deras del.
Som sagt nyårsafton imorgon och då är det äntligen dags att tillaga den nyårssupé som jag funderat på en längre tid.

Förrätt: Toast med tångcaviar, avakado, gräslök och rödlök.
Varmrätt: Örtmarinerade sojafiléer fyllda med pesto, Idaho-potatis, vinbladsdolmar och en vegansk bearnaisesås.
Dessert: Tofuglass med hallonsås och chokladsås gjord på Guld Nougat.
Dryck: Friskt mineralvatten med lingon.

Vad tror ni om den menyn och vad ska ni själva äta på årets sista dag?


Kommentarer
Postat av: Anja

Åh, glass-sås gjord på guldnougat låter GULD!!! Skulle man kunna få receptet?

Själva hade vi minimalt med tid att planera nyårsmaten, så det blev det lättaste och godaste vi vet - indiskt. Vi gjorde kikärtsgryta, en lyxig variant från kokboken "Under valnötsträdet" med kokosmjölk, spenat och körsbärstomater. Sen gjorde vi indiskt pilaf-ris, dvs. kryddor, lök, vitlök, russin och basmatiris. Detta serverades med mangochutney från burk, och hade inte sojayoghurten varit slut i affären så är det jättegott till också. Indiskt är alltid gott, det är svårt att misslyckas med det. Till efterrätt hade vi lovice-glass (mitt favoritmärke av veganglassarna) med rostade hasselnötter och kolasås. Mumma!

2009-01-01 @ 02:48:24
Postat av: Gustaf

Anja:

Indiskt är alltid lika gott och slår aldrig fel. Min chokladsås gjorde jag genom att smälta chokladen för att sedan slå ner lite havregrädde. Enbart för att chokladen inte ska stelna så fort.



Ett gott nytt år önskar jag dig!

2009-01-02 @ 02:20:44
URL: http://vegfood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0