Vegansk smörgåstårta!


Björn på vegankrubb.se hade rätt, givetvis var det vegansk smörgåstårta som stod på menyn när jag firade midsommar. Vissa delar av receptet är inte så specificerat eftersom jag tycker att smörgåstårtor är en perfekt tillfälle att endast använda det man själv tycker om i rätt mängd. Hade även citron på tårtan, glömde lägga på den innan jag tog bilden. Detta var första gången jag gjorde en vegansk smörgåstårta, men min mamma har sagt att hon vill ha en sådan här tårta när hon fyller år. Så jag har redan börjat fundera hur jag kan förbättra den.

Vegansk smörgåstårta
1 pkt jättefranska pågen
1 flaska spray-soyagrädde
1 tub tartex
saltgurka
dill
½ gurka
2 tomater
1 burk tångcaviar
1 citron
babyspenat
ruccola
5 champinjoner
färsk dill
1 avakado

Gör så här:
Ta bort kanterna på bröden. Rör ihop tartex,grädden och saltgurkorna. Sätt den på bröden, jag satte nio bröd som botten och gjorde totalt tre lager, använde alltså 27 bröd. Sedan lät jag tårtan stå över natten, den blir mycket saftigare då.
Satte sedan lite mera soyagrädde på toppen så att grönsakerna skulle fästa.
Dekorera någon timme innan servering.
Låt estetiska hjärnhalva arbeta, det finns inga gränser när man dekorerar en smörgåstårta.

Hoppas det smakar!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Oh, den ser grymt god ut!

Min mamma gjorde en supergod smörgåstårta till mig för ett tag sedan - med curry- och äppelröra på, bland annat - men den här ser nästan ännu godare ut.

2008-06-23 @ 00:26:35
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Gustaf

Kul att du tyckte att den såg god ut och utan att vara självgod kan jag säga att det var den också!:]

Lägg gärna upp din mammas recept på smörgåstårta, den lät ju också god. Speciellt när jag har en förkärlek till curry.



Mvh Gustaf Vegfood

2008-06-23 @ 07:31:10
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Jessica

Finns det en utbildning till vegetarisk kock? När hände det? Du får mer än gärna maila mig och berätta det som händer på utbildningen och hur det fungerar... Snälla - berätta mer.



Mvh Jessica.

2008-06-23 @ 18:47:36
Postat av: Gustaf

2008-06-23 @ 20:37:07
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Jessica:

Det finns en efter gymnisalutbildning till vegetarisk gourmetkock i Norrtälje, den utbildningen går dock inte jag efter som jag bara är 17 år. Jag kallar att jag utbildar mig till vegetabilisk kock eftersom att min lärare på Hotell och Restaurang låter mig ta hand om det vegetabiliska!:)

2008-06-23 @ 20:39:04
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Anja

Uuuuh, blir det inte jättekonstigt med sojatoo på en smörgåstårta? Det är ju både sött och smakar vanilj? Själv skulle jag nog blandat tartexen med sojagrädde som man har i matlagning och använt vego-majonäs för att dekorera utsidan. Men det är klart, det går åt mycket majonäs, för det är inte så fluffigt. Kanske kan man blanda med mogen avocado för att få ner priset? En annan god grej man kan ha som fyllning (förutom tartex/smörgåsgurka-blandningen) är att mixa ihop rökt tofu med just mogen avocado och citron. Det är gott att ha flera olika fyllningar i samma tårta, det blir jättelyxigt.



Men hade jag smakat din smörgåstårta hade jag säkert inte kunnat räkna ut att det var sojatoo du hade använt, för smakerna brukar ändå blanda sig i slutändan. Så din tårta blev säkert jättegod också! Det ser väldigt god ut!

2008-06-24 @ 18:52:11
Postat av: Gustaf

Var också riktigt skeptisk till sojatoo innan jag hade smakat, men det blev helt ärligt godare än om jag hade kört med animaliskgrädde. Tyckte att den lite söta grädden bröt perfekt med den lite mer syrliga tartexen. Det bästa med smörgåstårta tycker jag är att man kan kombinera precis hur man känner och har på lager i kylen.



En viktigt regel som jag använder är att blanda i allt man tycker är gott. Då blir resultatet oftast över förväntan.



//Gustaf

2008-06-24 @ 23:50:04
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Helskipjexi

Väldigt intressant recept. Siktar på att testa det någon gång under sommaren.

2008-06-27 @ 01:05:38
URL: http://www.stoppafralagen.nu
Postat av: My

Nice blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2012-03-18 @ 20:22:59
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0