Paprika på serbiska!

Förutom den här bloggen skriver jag även för en lokaltidning, och när melodifestivalen ägde rum i Serbien i våras gjorde vi ett serbisk tema i tidningen och jag fick i uppgift att göra något vegetariskt som även var serbiskt.
Valde då att använda paprika som är något som serberna själva använder mycket i matlagningen.
Har gjort receptet några gånger så det är omgjort till det bättre, denna rätt passar bra som sig själv eller om man väljer lite mindre paprikor även som förrätt. Notera att jag har matchat servetterna med tallriken för att få fram den serbiska flaggans färger.

Risfyllda paprikor med basilika
300 g svamp
4 portioner jasminris
basilika
soltorkade tomater
200g broccoli
4 paprikor
salt & peppar
chiliflakes

Gör så här:
Skär svampen, broccolin och de soltorkade tomaterna i mindre bitar. Koka riset enligt förpackningen, Fräs grönsakerna och sätt ner det färdigkokade riset när grönsakerna börjat bli mjuka. Krydda med salt & peppar och sätt gärna ner chiliflakes för att få fram lite hetta i maten. Avsluta med basilikan.
Förkoka paprikorna i ca: 5 min. Skär sedan bort överdelen och fyll paprikorna med risröran.
Sätt in i ugnen på 225 grader tills paprikorna fått fin färg.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jag har svängt ihop en namninsamling för att försöka få Dafgårds, Hälsans kök med flera att ta bort ägg och mjölk ur sina “vegetariska” produkter! Skriv på på http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2436

2008-09-22 @ 21:53:56
URL: http://www.kopandafoods.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0