Vegansk kladdkaka med soyagrädde!

Var ju som kanske bekant ner till den kungliga huvudstaden för ett par veckor sedan och passade då på att besöka den underbara lilla butiken Goodstore. En av varorna som jag då inhandlade var No egg-pulver som ersätter ägg. En kaka som jag vet att min kära syster saknat som vegan är kladdkaka och de tidigare kakorna jag provat göra har inte blivit så där härligt kladdiga som bara en kladdkaka kan bli. Men den kladdkaka som jag gjorde idag smakade precis lika gott som en med lakto-ovo ingredienser. Mitt råd till er är att antingen köpa No egg-pulver i Goodstores vanliga butik eller i deras webshop. Ni bara måste prova den!

Vegansk kladdkaka
3 matskedar no egg-pulver
6 matskedar vatten
125 g mjölkfrittsmör
3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 tesked vaniljsocker
3 matskedar kakao
Gör så här:
Smält smöret. Blanda no egg-pulvret med vattnet och mixa poröst med socker. Sätt ner resten av ingredienserna. Grädda i ugnen i 10-15 minuter 225 grader. Servera tillsammans med soya-grädde!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Borde det inte ingå kakao också...? ;P

10 minuter bara? Då blir den verkligen kladdig kan jag tänka mig?

2008-08-08 @ 15:08:01
Postat av: Gustaf

Anonym:

- Givetvis ska kakao ingå, glömde fylla idet.

Jag tycker kladdkakor blir godast om man tar ut dem lite för tidigt och låter den stå ett tag och kallna. Men man får givetvis ta ut den när man känner för det.

2008-08-08 @ 15:32:29
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: VeggieJonas

Hej Gustaf,



Jag vill bara göra dig uppmärksam på att din blogg är upptagen hos oss!

http://www.veggiemind.com/svenska-veganbloggar-frestar-bast/



Mvh/ Jonas

2008-08-15 @ 13:58:23
URL: http://www.veggiemind.com
Postat av: Claudia

Återkommer till detta receptet gång på gång. Smarigt värre!

2008-09-07 @ 18:36:23
Postat av: Yakira

ska bli kul att testa no -egg pulvret

så de blir alltsåsom egg vispat med socker

de känns väldigt jobbigt som vegan att alltid behöva äta lute B alternativ. saker brukar ju alldrig bli så fluffigt som med ägg. men det ska bli kul att testa det här med att visspa no-egg med vatten o socker. få en effekt som jag saknat länge som vegan.

2009-02-01 @ 15:30:26
Postat av: Thomas Öberg

Tack för inspirationen till kladdkakan som är i ugnen. Ser fram emot att samka den senare. Tack!

2009-10-02 @ 19:15:41
URL: http://www.respekteraalladjur.blogspot.com
Postat av: martina

Det här är verkligen det receptet jag kör på! Superbra, tack som fasen!

2010-11-30 @ 20:24:41
URL: http://artificiellaglanser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0