Vegansk potatissallad - bättre än Konsums!

Det där vegansk potatissallad har aldrig varit någon favorit enligt mina smaklökar. Har aldrig fått den där fräscha känslan som jag ofta letar efter vid matlagning. Dock har det blivit ändring på det och på min praktik lärde en av kockarna mig hur man tillagar en potatissallad - godare än matvarubutikernas motsvarighet.

Man börjar med att skala potatisen och skära den i mindre bitar. Koka sedan potatisen i lättsaltat vatten tillsammans med lite gurkmeja eller curry. Allt för den fina färgens skull. När potatisen sedan är klar, sätt den på kylning i kallt vatten. Nu är det dags att ta tag i den allt så viktiga veganska majonäsen. Här är det väldigt speciellt hur man mixar oljan och mjölken. Börja att mixa nerifrån och upp allt efter majonäsen tjocknar. Tillsätt sedan citronsaft så att den fluffar till sig än mer. Done!

Sätt samman potatis, den skivade salladslöken och majonäsen. Krydda rejält med citronpeppar och avslutad sedvanligt med Saltish och pepperish.

Servera tillsammans med t.ex. tofubiffar och en fräsch sallad! Jag älskar oliver, gör ni? Svara gärna nedan. tycker kommentarerna har minskat i takt med att besökarna har ökat.
P.s. behöver hjälp med någon snäll själ som kan göra en snygg banner till bloggen, vore guldvärt! d.s.

Potatissallad
1,5 potatis
gurkmeja
4 stänger salladslök
citronpeppar
5 dl olivolja
2,5 dl sojamjölk (Obs! Går inte bra med havremjölk!)
salt & peppar


Kommentarer
Postat av: Ronja

Låter gott! Får prova detta

2008-12-17 @ 14:56:22
URL: http://breakingmeup.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Ronja:

Snåla inte med citronpepparn, det är den som gör mycket av smaken!

2008-12-17 @ 21:12:31
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Emmy

Hej, fattar inte riktigt det här med majonäsen, hur gör du den? Tror inte det gick fram till min hjärna. Kram!

2009-02-09 @ 22:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0