Palt - Piteås nationalrätt!

Ska nu visa ett recept på en av mina absoluta favoriträtter, palt. Är från Piteå som ligger i norra norrland och palt är Piteås inofficiella nationalrätt. För de sydläningar som inte vet vad palt är för något kan man säga att det är ungefär som kroppkakor fast mycket godare! Den variant som jag gjorde heter flatpalt och är helt vegansk. Palt är förövrigt perfekt att steka upp dagen efter om det blir något över efter koket, nästan godare så. Tänk på att inte använda färsk potatis, då blir inte resultatet så bra.


Pite-palt

1 kg mandelpotatis eller annan mjölig vinterpotatis

1,5 tsk salt

3 dl kornmjöl

2 dl vetemjöl

mjölkfrittsmör och lingonsylt till servering


Gör så här:

Skala potatisen och riv dem fint (går lättast i matberedare).

Lägg i ett durkslag eller sil och låt potatisen rinna av. 
I en stor bunke blandar du sen paltsmeten av potatien, mjölet och saltet. Låt stå och svälla en stund så blir paltdegen fastare och bättre.

Sätt på en stor kastrull med ca 3 liter vatten och 1,5 msk salt.

Forma degen till 12 runda bullar.

Lägg dem i kokande vatten och låt sjuda eller koka svagt i 45 minuter till en timme.


Kommentarer
Postat av: Rasmus

Jag och några vänner har faktiskt paltfester då och då, senast i förrgår, då vi lagar enorma mängder flatpalt och frossar så länge vi orkar... Senast använde vi 5 kilo potatis, och det allra mesta lyckades vi trycka i oss. Dock har jag aldrig lyckats uppnå paltkoma av nån anledning, jag äter massor men blir aldrig riktigt övermätt.

2008-07-25 @ 21:12:27
URL: http://vegologi.blogspot.com
Postat av: A

"Paltfest, paltfest, hela dan.." :D

2008-07-27 @ 23:30:40
Postat av: Adde

Ah, palt, min palt. Det är fest när vi får det i skolan. Då brukar de vara så fiffiga att de fyller dem med sojafärs. Nu i sommar är jag nere i småland, så det vore på sin plats att pröva veganska kroppkakor. Vi får se vad som dyker upp på bloggen...

2008-07-29 @ 23:42:04
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Gustaf

Lät intressant med sojafärs. Brukar färsen vara kryddad på något speciellt sätt? Ska absolut prova sätta in lite sojafärs nästa gång det vankas paltkok.

2008-07-30 @ 13:21:02
URL: http://vegfood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0