Låtsas-vegetarianer gör mig upprörd!

Det finns vegetarianer, veganer och blandkostare.
Är man vegetarian äter man inget kött som kommer från djuren, men man kan äta animaliska produkter som t.ex. mjölk och ägg. Om man går ett steg längre och utesluter alla animaliska produkter, då kan man titulera sig vegan.
Äter man allt som rör sig, lyser eller låter låter, då är man blandkostare.

Det var väl inte så svårt?
Nej, men det verkar vara det för vissa. Har nämligen den senaste tiden stött på ett flertalet låtsas-vegetarianer. De kallar sig för vegetarianer, men tycker det ändå är okej att äta fisk och kyckling. Så kycklingarna och fiskarna de inte djur? Alla får för mig äta vad de vill, när de vill, hur de vill. Det är upp till var och en att bestämma om man vill stoppa död varelse sin kropp, ditt liv är ditt liv ingen annans. Men att äta kyckling och fisk, och ändå tro att man kalla sig vegetarian är helt absurt.

Varför känner jag en sådan ilska mot detta då? Jo, eftersom det finns ett par rötägg som går runt och sprider att man kan äta kyckling och fisk om man är vegetarian så förstör det för oss riktiga veggisar. När jag var på restaurang senast t.ex. så hittade jag ingen vegetarisk rätt på menyn, utan frågade kyparen om de hade något vegetariskt. Då svarade kyparen att minsann hade fisk och att de var det vegetarianerna som kom och hälsade på brukade äta.

Ett annat exempel var i våras när jag som går Kockskola skulle ha en skolrestaurangen öppen för privatpersoner och dagen i ära skulle det komma en vegetarian (trodde jag). Jag fick i uppgift att tillaga något vegetariskt och sagt och gjort kokade jag ihop en glasnudelsallad med sojafärs till förrätt och Limemarinerade Quornfilér med ungsrostade grönsaker. Men icke sa nicke, när gästen kom visade det sig att den filuren kunde äta fisk och valde laxfilén istället.

Det är bra om man äter mycket grönt och lite dött djur, men man kan inte kalla sig vegetarian för det.

Kommentarer
Postat av: Peter

En vegetarian äter inget från djur. Dock så finns det varianter, som ovo-lakto. Skillnaden på vegetarian och vegan är att en vegan använder inga produkter överhuvudtaget från djur. Exempelvis så köper man inte skor i läder.



Så att laga quorn till en vegetarian är ett gravt misstag då det innehåller ägg.

2008-06-21 @ 15:08:32
Postat av: Olga

Hej!

Fin blogg och underbara recept!

Har en fråga, du skriver att du går i restaurangskola. Är det en kockskola för vegetarisk kost? Jag letar själv efter något liknande. Vore jättesnällt om du kunde maila detaljer.

Tack!

2008-07-15 @ 18:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0