Mitt London - Fotboll & mat

Nu har jag äntligen hunnit landa efter fyra dagar i den engelska huvudstaden London. Trots en gedigen lista med saker att besöka fick vi med det mesta utan stress. Den första dagen tog vi oss an den stora vegetariska thaikedjan Tai som finns överallt i London. Det var buffé och det kostade 5.50 per skalle. Heta på gröten (eller grytan) anlände vi innan de öppnat och fick ta för oss av läkerheterna tidigare än övriga besökare. Buffén skilde sig lite från den thailändska mat vi tolkat i Sverige, mycket sojabitar och lite rätter med enbart grönsaker. De bästa rätterna stod verkligen i en egen kategori medan de sämre höll låg nivå, det var vill säga höga toppar samt djupa dalar. Väldigt mycket substitut, vissa var så köttiga att jag var tvungen försäkra mig två gånger att det verkligen var helveganskt. Bilden visar en tredje del av allt som fanns på buffén, ett stort fruktbord bland annat. Kan rekommendera stället om man är i centrala London och behöver snabbt få i sig energi för att orka tempot. Restaurangen är som sagt en del av kedja, kolla övriga ställen på happycow.com

En av dessa andra ställen låg faktiskt i anslutning till vårat nästa stopp, Camden Market. Det som inte finns i dessa kvarter existerar inte, fullt med både krims krams och secondhand kap. Hur man än gick hitta man nya guldkorn och stånden ville aldrig ta slut, bilden visar bara en tusendelsbråkdel. Mitt i all denna saliga röra hitta vi ett annat vegetariskt ställe som jag inte ens visste fanns. Vi var tyvärr fortfarande mätta efter lunchen, så istället blev den veganska chockladkakor med ekologisk läsk. Hit kommer vi tillbaka nästa gång för att äta.



Inspiral lounge så hette det veganska cafét med utsikt över en liten sjö

Vi bodde på ett jättefint hotell alldelles i närheten av den stora terminalen Liverpool Street. Som tur var låg det även väldigt nära den utan tvekan coolaste restaurangen jag sett alla kategorier, Rootmaster. Restaurangen bestod av en nyrenoverad dubbeldäckare där köket låg på nedervåningen och där man satt antingen utanför eller på övervåningen. Vi gick hit första kvällen, men glömde kameran. Jag åt då en supergod Terriyaki-tofu med nudlar och grönsaker, de andra en vegansk pizza och Tofutower. Stället låg så bra till att vi även gick dit dagen efter, nu med kameran nerpackad i väskan. Denna gång bestod min måltid av en Tofuburgare. Detta ställe kan jag sammanfattningsvis rekommendera alla som reser till London vare sig ni bor i närheten eller ej.

Tofuburgare med potatisklyfter samt tomatsalsa

Soligt väder och uteserveringen var full med glada människor.

Fotbollsdagen var det just matchen mellan Chelsea - Everton som stod på schemat, men jag och syrran hann även med ett besök på Karl Marx grav. Vi plankade in och blomrabatt-nallade blommor på graven. Kalle skulle onekligen varit stolt.
Matchen som vi sedan begav oss till var bra, men mållös.


Sammanfattningsvis gav det här mer än blodad tand och jag kan verkligen rekommendera ett besök i världsmetropolen.

Kommentarer
Postat av: Emil

Fina bilder, London är en otrolig stad.

2009-05-02 @ 22:46:46
Postat av: Syster yster

Uppdatera meeeeeeeeeraaaaaaa! :)

2009-05-19 @ 17:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0