Vegansk Stockholm-guide

Sist jag var i Stockholm hann jag beta av några av huvudstadens alla veganvänliga restauranger och caféer. Recensionerna från den gången kan du läsa här: http://vegfood.blogg.se/2008/july/i-m-back-in-vegoland.html. Nu var siktet inställt på Legumés café längs Hornsgatan samt Martins Gröna. Den sistnämda blev en besvikelse när stället hade semesterstängt. Istället knallad jag mot Lao Wai ihopp om att få krubba vietnamesisk tofu, men icke även det stället hade lunchstängt för sommaren. Fick den gången bli en smarrig vegansk meze-tallrik på ett närliggande café.

Legumés Café
Adress: Hornsgatan 80
Pris: 80:- för buffé. Fanns även soppor och smörgåsar på menyn.

På kvällen däremot blev det veggo för hela slanten när kosan bar av till Legumés café som jag inte kan förstå att jag tidigare missat. Ligger perfekt på Hornsgatan och med en anteckningsbok satt jag säkert i två timmar och bara njöt av atmosfären. Maten var också riktigt god. Det var en lite annorlunda beställning där man köpte buffé och man fick peka på vad man ville ha. Givetvis fick man äta obegränsat precis som en vanlig buffé. Lite konstigt känns det att peka, men samtidigt blev ordningen kring maten bra och inte så där kladdig som det kan bli vid buffé. Åttiokronor var exakt så mycket som jag kan betala för en buffétallrik, och eftersom det är samma pris hela dagen känns det mer prisvärt på kvällen. En mumsig medelhavsmåltid som kommer ätas av mig fler gånger.


Restaurang Kokyo
Adress: Sveavägen 105
Meny: Inte helvegansk, men mycket av den sorten.

Nästa ställe som fick äran att ha mig som gäst blev restaurang Kokyo efter Sveavägen. Enkelt att hitta även om man bara är över dagen då det ligger på rimligt avstånd från Centralstationen. Givetvis var det den egengjorda tofun som hade fått min uppmärksamhet. Var en aning skeptisk när jag läst en total sågning av Vegankrubb-bloggen. Men givetvis ska man skapa sig en egen uppfattning och tur var väl det. Beställde in en Kokyo Wok bestående av: Wokade tofu bai-ye med friterad tofu, sojaprotein- kött, shiitake svamp och skogsöronsvamp och färska grönsaker. Måltiden kändes fräsch och trots sina hundrafemkronor prisvärd. Hit kommer jag fler gånger och kan räknas som en billigare variant av Lao wai.


I övrigt:
Till min stora besvikelse var Södervegg nerlagt. Kanske Stockholms bästa fik enligt min mening. Hoppas det kommer tillbaka i framtiden i andra lokaler. Tänkte även besöka Hermitage, Seymus och Chutney, men tiden räckte inte till för det denna gång. Som avslutning på resan åt jag på min förra praktikplats Hermans. En fantasktisk utsikt kryddad med lika god mat. Hade inte vettet hindrat mig hade jag suttit kvar där än. Var godare än godast.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Seyhmus var det sämsta lunchställe jag någonsin har besökt. Alla varma rätter vara kalla och hälften av det som skulle finnas var slut. Salladen ingen höjdare och brödet torrt. Skippa det!

2009-08-19 @ 12:49:18
URL: http://breakingmeup.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Ronja:

Tråkigt att du tyckte det. Åt där kring kl 17, de hade kanske just fyllt på maten då. Allt var i alla fall varmt och salladerna fräscha. Brödet nybakt och vattnet kallt. Du kanske bara hade otur, tycker du ska ge det en chans till.

2009-08-19 @ 13:12:18
Postat av: Moa

Hermitage rekommenderas verkligen! :) Åt där två gånger under min veckolånga Stockholmsvistelse, smaskens!

2009-08-21 @ 15:06:55
URL: http://moalindholm.blogspot.com
Postat av: Alexandra Esser

Hej! Det var jag som pratade med Ica Supermarket när ja kom hit för 2 år sen för o läsa ljud o bad dem ta in tzay o veggo. Sökte på vegan o piteå för en flashmob aktion för miljön här i Piteå o runt hela jorden den 21 sept kl 12.18. Den organiseras av avaaz, en internetbaserad internationell miljö o rättvise organisation. Vi behöver bara varsin mobil. Vill du vara me?

/Alexandra Esser

2009-09-08 @ 12:24:47
Postat av: Alexandra Esser

ps, ja sammanförde goodstore igen me pizzeria tevere o vi kommer ha veganpizza där från typ nu, vid nytorget i sthlm. Som på Algarve i gbg. Med chorizo, astrid skinka o cheezley ost. typ 10 st.

2009-09-08 @ 12:27:25
Postat av: Gustaf - Vegfood

Alexandra:

Förstod inte riktigt hur aktionen ska genomföras, men det låter bra. Bor du fortfarande kvar i Piteå Det vore i så fall trevligt om du kunde göra en liknande insats på restaurangerna här. Finns endast två ställen med acceptabelt krubb och det är Thai Garden samt Adana Kebab med sin falafel.

2009-09-08 @ 21:52:34
Postat av: Alexandra

info om aktionen finns på avaaz.org. vi kan ju höras på mail: [email protected]

För o få pizza hit, ska vi först få hit cheezly osten. Jag har på min lista att prata med coop riks så att de tar in cheezly, tzay och veggo. Det är ett mer långsiktigt projekt. Ica kan bestämma själv. Kanske ett snack med supermarket om ost skulle funka. Håller ej så länge som frysvaror. Kanske är ica maxi bättre.

2009-09-14 @ 16:54:56
Postat av: Jenna

hejsan. läste ett gammalt inlägg på flashback angående designhjälp. behöver du fortfarande hjälp så hör av dig till mig. jag älskar att göra designer :)



kolla in min blogg, har gjort designen själv :)

2009-10-10 @ 23:00:50
URL: http://jennifermalmqvist.blogg.se/
Postat av: Ullis

Kul att se fler som gillar Legumés!

Jag äter där ett par ggr i månaden sen några år tillbaka och tröttnar aldrig. Det är väldans gott! :)

2010-09-08 @ 21:59:18
URL: http://vegoinspira.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0