Veganska vårullar efter högtider och fyrverkerier

Efter all julmat och nyårsmat kände jag idag ett sug efter vårrullar, Kommer ihåg när man var liten och skulle gå på stadens enda Kina restaurang. Den lille Gustaf fick då för första gången smak på kulinarisk mat och så fort man lämnat restaurangen kunde man bara hoppas att nästa besök inte skulle dröja. Vad man tog var redan självklart, en trerätters meny som jag delade med min storasyster. Visst fanns det en barnmeny, men jag kan ärligt talat inte minnas en enda gång jag i min barndom valt något därifrån. Nej redan i låg ålder dissade jag pannkakor och annat strunt, för att istället bekanta mig med vuxenmenyns orientaliska kryddor.

I den inbeställda trerätters middagen serverades det alltid en stor vårrulle till förrätt. Därför fick jag idag en ordentlig flashback till mina vilda dagar som förskolebarn. Receptet är gjort helt på eget smak och tycke.

Skiva grönsakerna i mindre bitar och strimlor. Viktigt att det inte är för stora! Fräs vitkålen, morötterna och löken i olja på medelvärme. Koka samtidigt sojafärsen tillsammans med en buljongtärning. Sätt ner färsen med grönsakerna. Placera sojasåsen, sesamoljan och diverse kryddor i grytan. Smaka av med salt och peppar. Ta fram filodegen, skär en fjärdedel av per ark och använd gärna dubbla lager. Placera en skopa fyllning i degen, rulla sedan ihop den genom att först vika in kortsidorna för att avslutningsvis rulla ihop den.

Fritera den i en frityrmaskin eller i en vanlig panna med någon centimeter olja.
Servera tillsammans med jasminris och sweatchili-sås.

Vårrullar
2 morötter
½ kg vitkål
1 ½ lök
sojasås
kryddor efter egen smak
salt & peppar
sesamolja
1 pkt filodeg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0