Min kärlek till Tzay

Tzay är det självklara valet för vegetarianer men även för alla gourmeter. Så skriver Ridderheims på sin hemsida angående Tzay. Första gången jag åt det var nog -06 på Konsum Avenyn, trots att jag då var köttätare älskade jag detta magiska substitut. När jag senare blev vegetarian hade det en självklar plats på min mathimmel, en dröm att alltid ha några spett liggandes i frysen. Dess konsistens blandad med en sötma som jag knappt kan definera utan att flumma iväg. Det finns dock två anledningar till att jag inte äter det varje måltid. Det ena är kostnaden. Priset är inte speciellt lågt för en student som mig. Den andra anledningen är att jag är rädd att bli less. Fick för ett tag sedan höra om en tjej vars pappa konsumerade ett paket Tzay-spett i veckan, men blev tillslut så less att han tvärslutade att äta. En konsumtion av 48 paket per år kommer jag nog aldrig komma upp oavsett framtida lön.

Verkar dock inte bara vara jag som upptäckt detta delikata substitut. Min lokala Ica-butik ska alltid ha det i lager, dock är det högre tryck på varan än de tar hem vilket irriterar mig. Vill man inte sälja så mycket som möjligt. De tog hem tjugo förpackningar förra veckan, la själv beslag på två innan de idag var helt slut. I era storstadsöron kanske det inte låter så konstigt, men i ett jägarsamhälle som Piteå är det ovanligt. Kommer förresten snart några fina grillbilder från den artikel jag skrev för Piteå Tidningens räkning. Bland de grillade fanns burgare, marinerad tofu, svampar, majskolvar och givetvis ett och annat Tzay-spett.

Bilden är lånad från Ridderhiems hemsida när jag själv inte hade någon bra bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0