Recension av Göteborgs veggoutbud

Efter en månad i Göteborg har jag nu haft tid att prova stadens hela veggoutbud + lite till. Har redan recenserat ett flertalet av restauranger när jag var ner för lite mindre än ett år sedan, men för att ge er en fräsch uppdatering skriver jag om alla.

Kellys
Puben som är alla veganer och vegetarianers våta dröm. I en miljö som annars knappast är veganvänlig, är Kellys en frisk kärring mot strömmen. Söndagar är som ni kanske en klassiker på Kellys, mycket på grund utav 40:- pizzorna. Trots det fashionabla priset brukar jag dock oftast ta veganhamburgaren, otroligt lyxigt med både veganost och tofu. För 79:- känns det väldigt prisvärt. Hann även äta en 40kr-pizza innan månaden var över, med spenat, tofu och vitsås. Det var den överlägset godaste pizza jag ätit och omöjligt dubbelt så prisvärd som burgaren, hur nu det är möjligt. De få kötträtterna på menyn hindrar puben från en solklar femma.
Betyg:  G G G G +

Solrosen
Stället jag glömde besöka förra gången, stod högt upp på listan denna gång. Göteborgs äldsta vegetariska restaurang erbjöd klassisk grön husmanskost, utan smaker som överaskade. Trots det var det gott och priset (75:-) för Rotsaksbiffarna med den råstekta potatisen och timjansåsen var ingenting att snacka om. Det här är stället som jag skulle ta med mormor på för att få henne att gilla den gröna maten. Bra att de alltid har minst en veganrätt på menyn varje dag.
Betyg: G G G +

Govindas
Hare Krishnas restaurang i Majorna har jag varit intresserad att testa länge. Tog därför tillfället i akt och begav mig den andliga serveringen med höga förväntningar. Stället var precis som jag tänkt mig och maten var god, om än lite ljummen. Papadamchipsen samt pakoran (grönsaksbiffar) var klart höjdpunkten. Jag fick betala 69:- för en tallrik med tre olika varmrätter, ris, soppa, ris och vatten, påfyllning ingick om man ville. Inget jag reser till Göteborg enbart för att besöka, men ändå en lite annorlunda upplevelse som jag kan rekommendera att göra.
Betyg: G G G +

Zucchini
Det var andra gången jag besökte det lilla medelhavscafét alldeles brevid järntorget. Buffén står framdukad hela dagen, även om det finns några andra rätter på menyn är det de mest prisvärda allternativet. Salladsbuffén är ställets starkaste kort och där främst vinbladsdolmarna. Varmrätterna däremot är ganska smaklösa och bara någon var vegansk. Alla rätter håller en jämn nivå utan att varken nå toppen eller botten på smakskalan. Priset ligger på 69 kr vid lunchtid och varken prisvärt eller dyrt.
Betyg: G G G +

Andrum
Stället som jag tidigare smått avgudade känns nu ganska beige. Det är gott, inget snack om den saken, men avsaknaden av helvegetabiliska alternativ är under all kritik. Dessutom vill jag se större variation på salladsbuffén, hittils har det vara i princip samma delar vid varje besök. Nämde det i förra recensionen och jag säger det igen, vad gör en tonfisksallad på en vegetarisk restaurang. Mycket negativt, men i stora hela så håller Andrum en god jämn nivå och sprider den vegetariska maten med sitt centrala läge. Skulle tippa på att minst 90% av alla som går dit är inte vegetarianer vilket verkligen är positivt.
Betyg: G G G +

Lai Thai
Hann även med att besöka en icke-vegetarisk matkedja. Jag valde att besöka deras restaurang i Gamlestaden, nära och bra från spårvagnsplatsen. Visste sedan innan att det fanns några vegetariska rätter, men blev ändå positivt förvånad. Veganska vårrullar, Tofugryta, vegansk nudelwook och jordnötsåsen var alla helt vegetabiliska. Dessutom kunde stället erbjuda en fräsch salladsbuffé, perfekt kombination med den annars ganska tunga thaimaten. Sjuttionio kronor för en buffé kan kanske låta safftigt, men då ingick även kaffe och dryck. Plus i kanten för att stället kändes fräscht, hit kommer jag tillbaka fler gånger.
Betyg: G G G G +

Canton House
Efter en hård arbetsdag och som avslutning på en bra första vecka valde jag och min kära syster att styra kosan mot Canton House. Snappade upp tipset från exeptionella Vegangoteborg.se som dessutom snart presenterar sin nya hemsida. En mycket mysig restaurang där nivåskillnaderna i restaurangen gjorde att varje bord kändes orginellt. Krispiga tofukuber med chilismak var det jag tyckte lät bäst. Mycket goda, dock hade det inte skadat att fått lite wookade grönsaker som tillbehör. Inte den billigaste måltiden jag ätit, men helt klart överkomligt. Det enda som hindrar restaurangen från att knipa det näst högsta betyget är utbudet av veganska rätter förhållande till övriga menyn. Plus i kanten för att de frågade om vi ville ha vegansk sojasås, istället för den med fisksauce.
Betyg: G G G +

Sunset Falafel
Hade egentligen siktet inställt på Salwa Falafel Express, men på grund av kö valde jag istället grannen. Jag pratar givetvis om de smått legendariska vagnarna på Kungstorget (bakom saluhallen). För trettio svenska riksdaler fick jag nytillverkad falafel i Lavabröd. Otroligt prisvärt och gott kan man lättast sammanfatta upplevelsen. Även om det var lite små kylligt på parkbänken, värmde den heta såsen upp både kropp och själ. Kanske aningen för mycket kål, men kan i det stora hela inte bli annat än ett toppbetyg.
Betyg: G G G G +

Hagabion restaurang & Café
Sist, men inte minst har jag valt att recensera min egen praktikplats. Eftersom jag trivdes så enormt mycket och att jag var själv med vid tillverkningen av maten kan det dock uppfattas som aningen partiskt. Alla rätter föll mig utan undantag i smaken, att jag sedan fick lära mig en stor del av den är verkligen inte till sin nackdel för den här bloggen. Satte en solklar femma i våras, och med tanke på att Hagabion bara gått framåt kan det inte bli annat än samma betyg om än starkare.  En av få restauranger, vegetariska samt vanliga, som verkligen har fullgoda veganska alternativ. Är ni någon gång i Göteborg blir det nästan straffkommendering om ni inte besöker detta ställe, en grön oas bland höghusen i Linnéstan.
Betyg: G G G G G +


(Bilden är lånad från Vegangoteborg.se)

Kommentarer
Postat av: nils

Bra recensioner!



Jag har några tips till:

Den veganska linnsoppan i saluhallen för 35:-



Old Corner i Gamlestan som bla har veganska pizzor!



Grannarna till Kellys på andra lång, som i konkurrensens namn inte kunde låta bli att erbjuda goda veganska alternativ:



Främst L'assassino (vars ägare tidigare jobbade på

kellys). Underbara Croque Monsiuer med sojafile!



samt Sejdeln, ett riktigt sunkhak precis bredvid kellys, men med några veganska rätter på menyn!



Billig falafel finns för övrigt på en massa ställen!

Bla kvibergs marknad, där man kan få med mangosås, vilket är en bristvara jämfört med falafelns mekka, Malmö...



2009-03-19 @ 23:35:00
URL: http://husmorsbloggen.wordpress.com/
Postat av: nils

Bra recensioner!



Jag har några tips till:

Den veganska linnsoppan i saluhallen för 35:-



Old Corner i Gamlestan som bla har veganska pizzor!



Grannarna till Kellys på andra lång, som i konkurrensens namn inte kunde låta bli att erbjuda goda veganska alternativ:



Främst L'assassino (vars ägare tidigare jobbade på

kellys). Underbara Croque Monsiuer med sojafile!



samt Sejdeln, ett riktigt sunkhak precis bredvid kellys, men med några veganska rätter på menyn!



Billig falafel finns för övrigt på en massa ställen!

Bla kvibergs marknad, där man kan få med mangosås, vilket är en bristvara jämfört med falafelns mekka, Malmö...



2009-03-19 @ 23:36:58
URL: http://husmorsbloggen.wordpress.com
Postat av: nils

Glömde det absolut bästa med vegangöteborg!!



Folkkök serverar rejäl veganmat för 20 pix!

Varje söndag på Kulturhuset Underjorden i Gamlestan

2009-03-19 @ 23:38:11
URL: http://husmorsbloggen.wordpress.com
Postat av: Olivia

Åh, när jag var i Göteborg hade Hagabion stängt, har velat äta där ett tag nu, och din recension gjorde mig inte mindre sugen...

2009-03-20 @ 14:12:34
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Nina

Om du gillade kellys pizzor så måste du testa Old corners! 16 olika veganska pizzor med ost o allt... Hur gott som helst! Ses kanske i sommar?

2009-03-20 @ 23:01:52
URL: http://vegania.net
Postat av: Gustaf

Nina:

Tyvärr öppnade stället samma helg som jag for hem, blir ett besök i sommar istället. För tillfället letar jag bra vegetariska restauranger i London.

2009-03-21 @ 15:25:25
URL: http://vegfood.blogg.se/
Postat av: Syster yster

Du skriver så fint och roligt bror :D. Du glömde dock tuffa Café Liba i Angered.

2009-03-25 @ 21:41:35
Postat av: Anonym

men varför inte slå en lov kring Kafé Underjoen på Brahegatan 11?!Stans absolut trevligaste veganställe!!

2009-04-08 @ 15:00:07
Postat av: Hanna

Fina rescensioner! Håller med dig, hagabion är göteborgs trevligaste fik :)

2009-04-19 @ 12:38:33
URL: http://indiebiffen.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Skitsnygg blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-05-10 @ 14:42:55
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: silvia vera

Vi är ny företag som har en fantastisk vegetarisk produkt, mycket mer protein. och inte bara den, utan vi har ett intressant sortiment.

Kontakta oss

Mvh

Silvia vera

www.supervipsmak.se

2012-01-26 @ 11:03:54
URL: http://wwwsupervvipsmak.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0